Gerhana Matahari

Friday, January 15, 2010

Hari ini adalah hari gerhana matahari akan terjadi. ia dpt dilihat di Malaysia. Langkawi adalah tempat yang paling jelas dapat melihat gerhana matahari ini terjadi. Apahal aku citer pasal gerhana niii...Anyway..aku pernah tengok la kan fenomena gerhana matahari nii. Masa tu seingat aku..aku sekolah rendah lagi. Cikgu aku kata kalo nk tengok kena pakai lapik. Kalo tak nanti mata boleh jadi buta. So kitorang pun tengok pakai negatif filem...nampak laa. tapi kecik sangat. Bukannya jelas pun. Cuma yang tahu gerhana tu dah jadi bila waktu tengahari tu tetiba jd gelap macam waktu malam..tupun beberapa minit jer laaa....sekarang siap boleh pegi planetarium...boleh tgk pakai teropong yang muncung nyer panjang sedepa tuh...boleh tgk matahari tu besar-besar. Dulu kitorang pakai negatif filem jer. Tapi that was the only and the last gerhana yang aku tgk. Sampai skang pun dah takder masa dan tempat nak tengok. At least..dapat gak lah merasa kan. Taklah rasa terkilan sangat.....hehe.

You Might Also Like

0 orang telah komen

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images