:: Tiramisu Ku ::

Sunday, July 15, 2012


Hari ni ada angan-angan nak buat tiramisu..
Resepi ni dah lama gak laa dok belek-belek.. memang mcm senang jer nak buat..
 
So.. hari ni pi la TESCO beli brg dapur.. sekali la tuh beli brg nk buat tiramisu nih..

Resepi aku dapat dari blog resepi ni.. pastu credit kat Kak Umi E. sbb ni resepi asal dari akak ni.

Meh kita cuba :
;
;
v
v

Resipi Kek Tiramisu Simple
  • 1 biji sponge kek atau apa2 kek ( aku beli pandan sponge kek kat Tesco tu hahh..ngehh )
  • 250ml whipping cream
  • 200ml cream cheese ( aku beli brand tartura tp 250ml )
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
  • 1 sudu makan serbuk nescafe
  • serbuk koko untuk hiasan
Cara-cara :
  1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
  2. Satukan gula, cheese dan cream
  3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
  4. Potong kek pada 2 bahagian
  5. Tuangkan bancuhan nescafe ke atas kek
  6. then sapukan adunan cream+cheese tadi atas kek
  7. Susun lagi bahagian yang selebihnya sapukan nescafe n baki cream cheese td.
  8. kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar…
  9. Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya…

Haa... senang jer kann...

Pastu kita boleh buat macam2 bentuk laa... boleh isi dalam cawan ker.. mould bulat ker.. petak ker..

he heee... aku plak buat dalam mould bulat sebab kek yg aku beli tu dah mmg bulat .. malas plak nak

potong kecik2 lagi dahh...

Siapp.... ada dalam fridge blom kuarkan lagi... kejap lagi laa..

So... nanti-nanti ler aku snapkan gambar and post kemudian keyy....
 

You Might Also Like

0 orang telah komen

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images